kr-nieuws.be

Europees Kampioenschap modelbouw in
Zwevegem, België

Europees Kampioenschap modelbouw in Zwevegem, België


Van vrijdag 28 maart tot en met 30 maart 2025 vindt het Europees kampioenschap model racing plaats in België. Dit prestigieuze evenement brengt de beste rijders uit heel Europa samen voor een competitie op het hoogste niveau. Modelracing kent verschillende schalen en wordt aangedreven door elektromotoren of brandstofmotoren. Het EK van 2025 richt zich specifiek op de 1/12 schaalwagens, die volledig elektrisch aangedreven zijn.


Miniatuur Racing Club Zwevegem (MRCZ), een gevestigde naam binnen de wereld van elektro aangedreven radiografisch bestuurde wagens, heeft de eer om dit kampioenschap te organiseren. Opgericht in 1981 en sinds 1982 gevestigd in OC De Brug in Zwevegem, was MRCZ de eerste club met een permanent circuit en biedt zij ruimte aan schaalmodellen van 1:18 tot 1:10. In haar 40-jarig bestaan heeft de club tal van kampioenen opgeleid. Momenteel telt MRCZ ongeveer 30 actieve leden, waarvan enkelen op hoog niveau deelnemen aan Europese wedstrijden

.
Dankzij haar sterke internationale reputatie en nauwe samenwerkingen met buitenlandse piloten kreeg MRCZ in 2022 de kans om de prestigieuze Masters of Foam te organiseren. Sinds de club de organisatie mee in handen heeft genomen, is het deelnemersaantal spectaculair gestegen: van 100 bij de eerste editie, naar 130 in het tweede jaar en maar liefst 150 in oktober 2024. Dit toernooi trok deelnemers uit heel Europa, maar ook uit de Verenigde Staten en Canada. Alle 150 plaatsen waren binnen een mum van tijd uitverkocht.


Over racen met 1/12de wagens…


Van oudsher rijden telegeleide wagens met moussebanden in plaats van de traditionele rubberbanden. Tijdens deze wedstrijd ruik je dan ook niet het verbrande rubber, maar de karakteristieke geur van mousse. De banden worden nauwkeurig op maat afgedraaid om zo de optimale diameter te bereiken en de snelste wagen af te leveren. Het is een klasse die trouw is gebleven aan zijn roots door al jarenlang met moussebanden te rijden. Nog een karaktristiek het zijn wagens die licht zijn, ze wegen minimum 730 gram, en worden enkel achter wiel aangedreven. Andere schalen zijn meestal wel aangedreven op de vier wielen.


Bij alle wagentjes wordt er gebruik gemaakt van één type chassis, waarbij de motor achteraan in de wagen ligt en wordt aangedreven op de achterwielen.


Over een EK…


Een EK 1/12 in België is uniek, deze wedstrijd is nog nooit georganiseerd in België. Even uniek het is aantal ingeschreven deelnemers. Voor het eerst in jaren mag een officieel EK nog eens opnieuw bijna 150 deelnemers verwelkomen. Voor dergelijke aantallen moeten we al terug kijken naar 2018 toen het werd georgansiseerd in Nederlands Limburg. De ligging van dit EK is ook perfect. Centraal gelegen in Europa, op een boogscheut van Frankrijk, Verenigd Koningkrijk, Nederland, Duitsland. Via verschillende luchthavens ook binnen het uur tot anderhalf uur bereikbaar.


Deelnemers kunnen zich registreren voor volgende categorieën:


1/12 GT
Deze klasse is geen officiële klasse tijdens het EK. De deelnemers zijn vooral youngster die klaarstaan om door te breken, de winnaar in deze categorie zal niet de titel Europees Kampioen dragen.


Deze wagens rijden met GT (bv Ferrari, Porsche) carroseriën. De wagentjes zijn de instap klasse en rijden met de traagste motor. 1/12 Stock & Modified
In de Stock en Modified klasse, wordt met zogenaamde LMP carroseriën gereden. Deze hebben het typische Le Mans uitzicht en halen veel hogere snelheden dan in de GT klasse. Het verschil tussen de Stock en Modified klasse zit in de motor begrenzing die ze gebruiken. Beiden klassen zijn niet voor doetjes die bang zijn van hoge snelheden. Waar de snelheid in de Stock klasse al hoog ligt, is die in de Modified klasse nog een stuk vinniger.


In deze klasse worden de titels van Europees Kampioen toegekend.


Race formaat
Free practice: vrije trainingen. Controlled practice: gechronometreerde trainingen, die ook hun kwalificatie groep gaat bepalen.


Kwalificaties (Q): deelnemers worden op basis van timed practice ingedeeld in groepen en daarna wordt er gestreden voor een start positie in de finales. Er wordt een vaste en beperkte tijd gereden (8 minuten + de tijd die nodig is) om ronde af te werken. De piloten krijgen vijf pogingen om hun positie in de finales te behalen.


Finales: piloten worden ingedeeld van snelste naar traagste kwalificatie resultaat per 10 en het volgende principe A-B-C-D – tot alle piloten zijn ingedeeld. De piloot die twee van de drie A-finales wint, mag de eindoverwinning mee nemen naar huis.


Locatie en openingsuren
Deze wedstrijd gaat door in Sportpunt 2 in Zwevegem
Bekaerstraat 4
8550 Zwevegem
België


Het Europees Kampioenschap wordt gereden van vrijdag 28 maart tot en met 30 maart 2025
Vrijdag 28 maart
8h-20h30


Zaterdag 29 maart
8h-20h30


Free practice – controlled
practice – Q1


Zondag 30 maart
Q 2 – 5
8h – 17h


Finale 1 - 3
Definitief tijdsschema wordt opgesteld in de week van 15 maart. Prijs uitreiking is voorzien
op zondag tussen 16h en 17h.


Dit event is als toeschouwer volledig gratis.