Kortrijk Regionaal Nieuws
Eerste elektrische vrachtwagen voor Group De Rudder markeert mijlpaal in duurzame samenwerking
Eerste elektrische vrachtwagen voor Group De Rudder markeert mijlpaal in duurzame samenwerking
Kortrijk, 24 april 2025 – Group De Rudder, met vestigingen in Kuurne en Vilvoorde, nam recent zijn allereerste volledig elektrische vrachtwagen in gebruik. De Mercedes-Benz eActros 400L, geleverd door Ghistelinck, werd door ALUMAC construct voorzien van een op maat gemaakte schuifzeilbak met onderschuivende laadklep. Voor het laden rekent Group De Rudder op de laadinfrastructuur van G&V Energy Group. Het voertuig zal dagelijks dienst doen voor leveringen in opdracht van Giardino.
De nauwe samenwerking tussen de verschillende betrokken partijen resulteerde in deze primeur. Dit is niet alleen een belangrijke stap in de ambities van Group De Rudder en Giardino om te investeren in een groene logistieke goederenstroom, maar markeert ook een symbolisch moment: het is de 100ste opbouw die ALUMAC construct voor de transportfirma realiseert.
Zonder compromissen: licht en rendabel
De opbouw van elektrische vrachtwagens vereist een aangepaste aanpak, en daarin speelt ALUMAC construct een sleutelrol. “We ontwikkelden een speciaal statief dat ons toelaat de volledige opbouw eerst apart te realiseren en pas nadien op het chassis te plaatsen,” legt oprichter Stefaan Crombez uit. “Dat verhoogt niet alleen de veiligheid voor materiaal, voertuig en medewerkers maar maakt het productieproces ook efficiënter.” Met een doordachte constructie hielp ALUMAC het laadvermogen van de vrachtwagen te optimaliseren. Een belangrijke troef want Group De Rudder wil klanten op een groene maar ook rendabele manier bedienen, zonder daarbij compromissen te moeten sluiten.
Ondersteuning van betrouwbare partners
De elektrische truck werd geleverd door Mercedes-concessiehouder Ghistelinck, die Group De Rudder samen met ALUMAC en G&V Energy Group begeleidde bij de keuze en implementatie van deze elektrische oplossing, zodat de integratie in hun transportactiviteiten vlot kon verlopen. Dankzij de CAPS Energy Card, de tank- en laadpas van G&V Energy Group, kan het voertuig snel en efficiënt opgeladen worden. De nieuwe vrachtwagen van Group De Rudder zal dagelijks ingezet worden voor duurzame leveringen in opdracht van hun klant Giardino, specialist in tuinafsluitingen, -poorten en -panelen.
Klaar voor een groenere toekomst
Ghistelinck stelt een toenemende vraag naar elektrische voertuigen vast. Ook ALUMAC construct is hierop voorbereid. ”Zo’n opbouw is vrij specifiek. Niet iedereen in onze sector is ermee vertrouwd. Onze expertise en ervaring op vlak van maatwerk komt hier goed van pas. Door proactief mee te denken met onze klanten maken we het verschil. De extra aandacht die we besteden aan een sterke, maar lichte constructie met oog op maximaal laadvermogen is daar een mooi voorbeeld van,” klinkt het bij zaakvoerder Stefaan Crombez.Ook G&V Energy Group investeert fors in elektrische mobiliteit. “Ons energy hub netwerk telt momenteel een dertigtal locaties met CCS-laadpunten tot 400 kW in België. Bovendien zijn we intensief bezig met de uitrol van een snellaadinfrastructuur specifiek voor vrachtwagens. In 2026 openen we ons eerste MCS (Megawatt Charging System) dat tot wel 1000 kW zal kunnen bieden,” licht CEO Xavier Dewulf toe.
“Met deze investering zetten we bij Group De Rudder een belangrijke stap richting duurzamer transport, zonder toegevingen op vlak van efficiëntie of service,” aldus Ignace De Rudder, zaakvoerder bij Group De Rudder. “Dit is nog maar het begin. Later dit jaar nemen we al onze tweede elektrische vrachtwagen in gebruik, opnieuw geleverd door Ghistelinck.”
De vijf partners zijn het er roerend over eens: samenwerking en innovatie zijn cruciaal om de transportsector groener en toekomstbestendig te maken. Deze realisatie is daar het perfecte bewijs van.
KR Nieuws is een onafhankelijke nieuwswebsite. De foto's en teksten worden door vrijwilligers gemaakt zonder enige vorm van verloning, gelieve dan ook geen teksten en foto's te gebruiken zonder toestemming.
© KR-NIEUWS.BE 2009-2025